תפישת הריפוי

למי מתאימה הדרך של ״ברבור אדום״?
לאדם, למשפחה, לתעשייה, לחברה, לארגון, לרעיון, לבעלי חיים ולסביבה.
הדרך משלבת טיפול, ייעוץ וליווי המבוססים על תודעה מתקדמת, וכולם כאחד מובילים לריפוי.
ובתודעה מתקדמת של ריפוי:
הסיכוי להקדים תרופה למכה - גדל
הסיכוי להתמודד בקלות יחסית עם מכה - גדל
והסיכוי להיות כאן ועכשיו, ויחד עם זאת, צעד אחד קדימה - הופך למיומנות ודרך חיים.

תפישת הריפוי

״ברבור אדום״, יוצא מתוך הנחת היסוד שכל תכליתנו היא ריפוי.
תכליתנו, בראש ובראשונה כבני אדם יחידים, ומתוך עצמנו, אל כל יחידה/ גוף המתקיימים בו חיים:
בין אם זוהי משפחה – שהיא יחידה העומדת בפני עצמה, בין אם היא מדינה, חברה מסחרית, ארגון, עם, ובין אם זוהי חברה.  

ריפוי הוא תהליך תמידי המתקיים מעצמו, וככל שהתודעה גדלה, האפשרות לקחת חלק פעיל בו – גדל וחושף דרכי ריפוי נוספות.

 

ריפוי האדם

2 | התאמת טיפול

"והיה פריון למאכל ועלהו לתרופה" (יחזקאל מ"ז, י"ב).

מאחורי השימוש בצמחי מרפא לטיפול במחלות וחיזוק הגוף עומדות מסורות עתיקות יומין. מסורות שמתחברות עבורנו כיום עם טיפולים משולבים הכוללים השפעות צמחים הדדיות ושימוש בתרופות מרשם ותוספי תזונה. ישן נמהל בחדש ותורת ההרבולוגיה מסנכרנת בין הכלים השלובים. כל שימוש בצמחי מרפא חייב להיעשות במשנה זהירות ותחת השגחתו של מטפל מקצועי.

הטבע נברא בצורה מאד חכמה ומדויקת, כך שכל מחלה מגובה בתרופה טבעית המסוגלת לפתור ולרפא אותה. אולם כשם שבארון הסירים אנו צריכים להתאים לכל סיר את המכסה שלו, כך גם בטיפול הרבולוגי. תפקידו של המטפל הוא לחפש הצמח או שילוב הצמחים שישמשו כתרופה לאותה המחלה.  

אמנם הרפואה הקונבנציונאלית היא הדומיננטית בימינו אך אל לנו לשכוח את העוצמה אשר טמונה בצמחי מרפא. שהרי גם מקורן של מרבית התרופות הקיימות מגיע מצמחים שעברו עיבוד ומחקר (אופן העיבוד הוא זה הקובע את ההבדל בין התרופות).

צמחי המרפא מסוגלים לתת מענה לטווח רחב מאד של מצבים, מהקלים ביותר ועד לקשים ביותר, בין אם מדובר על התקררות או על מחלה קשה. היתרון הגלום בצמחי המרפא הוא הערך המוסף המתקבל מהם. מלבד הטיפול במחלה הם מחזקים את הגוף ומאזנים אותו, ובכך משפרים את איכות החיים.

אפיתרפיה הינה משיטות הטיפול הטבעיות האפקטיביות ביותר. זוהי טכניקת טיפול המתמקדת בתוצרים טבעיים שונים מעולם הדבורים (מיוונית: "אפיס" דבורה ו"תרפיה" טיפול). בטיפולי רפואה משלימה בתחום האפיתרפיה ניתן דגש על שימוש בדבש דבורים וארס דבורים לריפוי מגוון מחלות. לדוגמה, בארס הדבורה ניתן למצוא חומרים אנטי-דלקתיים רבים, והדבש בעל המרכיבים האנטי-בקטריאליים זכה לא בכדי לכינוי ה"אנטיביוטיקה של הטבע".

התרגום העברי ל"ארומתרפיה" הוא "ניחוחות מרפא". זוהי שיטת רפואה טבעית אשר מבוססת על שימוש בתמציות ריח הקיימות בצמחים ונקראות "שמנים אתריים" (נדיפים) ובמים אתריים.

אבל רגע, מה הקשר בין ריח לרפואה והאם לריח באמת יש יכולת ריפוי או שמדובר בעניין מיסטי לחלוטין? ובכן, התשובה לשאלות הללו נעוצה בקשר מדעי מוכח ומוסבר.

התרגום העברי ל"ארומתרפיה" הוא "ניחוחות מרפא". זוהי שיטת רפואה טבעית אשר מבוססת על שימוש בתמציות ריח הקיימות בצמחים ונקראות "שמנים אתריים" (נדיפים) ובמים אתריים.

אבל רגע, מה הקשר בין ריח לרפואה והאם לריח באמת יש יכולת ריפוי או שמדובר בעניין מיסטי לחלוטין? ובכן, התשובה לשאלות הללו נעוצה בקשר מדעי מוכח ומוסבר.

מרכז חוש הריח בגוף מתחבר למערכת הלימבית של המוח. מערכת אשר אחראית על הרגש, על הקשר שבין הרגש לזיכרון, על ייצור הורמונים בגוף, על מערכת העצבים והמערכת החיסונית. כלומר, טיפול ארומתרפי מקצועי מסוגל להשפיע על תפקודי הגוף ובריאות הנפש. זאת תודות ליכולת השמנים האתריים לעורר רגשות שונים ולאפשר להם לסייע בטיפול גם במישור הרגשי. המולקולות המרכיבות את השמנים האתריים מגיעות בסופו של דבר למחזור אדם ועל כן ארומתרפיה פועלת גם ברמה התאית. כלומר, מגיע אל המהות שלנו.

כך למעשה השמנים האתריים יוצרים הרמוניה בין כל הגופים – הגוף הפיזי, הגוף הנפשי-רגשי והגוף המנטאלי. היות שהשמנים האתריים מתייחסים לגוף האדם כמכלול הם משתייכים לעולם הטיפול ההוליסטי.

טיפול ארומתרפי מקצועי מתאים להתמודדות עם בעיות שונות כגון:

  • מצבי טראומה.
  • הלם.
  • סרטן.
  • היפר-אקטיביות.
  • בעיות רגשיות ונפשיות שונות.
  • ועוד.

אז בפעם הבאה שתעברו ברחוב ויעלה באפכם ריח שמעלה זיכרונות ומעורר רגשות (רגש של אפייה, למשל, המעלה זיכרון ילדות ומעורר רגש של חום ואהבה), תדעו שקוראים לזה ארומתרפיה.

כך למעשה השמנים האתריים יוצרים הרמוניה בין כל הגופים – הגוף הפיזי, הגוף הנפשי-רגשי והגוף המנטאלי. היות שהשמנים האתריים מתייחסים לגוף האדם כמכלול הם משתייכים לעולם הטיפול ההוליסטי.

טיפול ארומתרפי מקצועי מתאים להתמודדות עם בעיות שונות כגון:

  • מצבי טראומה.
  • הלם.
  • סרטן.
  • היפר-אקטיביות.
  • בעיות רגשיות ונפשיות שונות.
    ועוד.

אז בפעם הבאה שתעברו ברחוב ויעלה באפכם ריח שמעלה זיכרונות ומעורר רגשות (רגש של אפייה, למשל, המעלה זיכרון ילדות ומעורר רגש של חום ואהבה), תדעו שקוראים לזה ארומתרפיה.

התודעה שלנו מושפעת ממצבים שונים כגון מצב רגשי, מנטלי, רצונות, פחדים, כוונות ועוד. הגוף שלנו מודע לעובדה הזו, ולכן הוא לא הסתמך על כך שנתאר את מצבנו, אלא, יצר לנו מפות. מפות המספקות תמונה אמיתית ואובייקטיבית של הגוף שלא תלויה בהשפעות נוספות. אחת המפות הללו נמצאת בכפות הרגליים.

דרך כפות הרגליים ניתן לראות את המצב הפיסי של האדם. החל ממצב כללי ועד לאפיון מצבם של איברים פנימיים בודדים. כפות הרגליים משקפות לנו את מצבו הרגשי – המצב הנוכחי, ואירועים בעבר שהותירו חותם ועדיין מלווים ומשפיעים על הגוף והרגש. כמו כן, בכפות הרגליים ניתן לראות מצב מנטאלי – מצב קיים ופוטנציאל גלום שעדיין לא מומש.

אך כפות רגליים הן לא רק כלי לאבחון אלא גם כלי לטיפול. טכניקות טיפול מסוימות מאפשרות לנו להעניק טיפול דרך כפות הרגליים לאדם בכללותו. טיפול רפלקסולוגי יכול לעמוד בפני עצמו או להיות חלק מטיפול משולב כשהבחירה נעשית על פי תוצאות האבחון.

"חפש בעמוד השדרה ותמצא את שורש המחלה" (היפוקרטס, אבי הרפואה המודרנית)

חוליות עמוד השדרה משמשות ככלי תקשורת מרכזי בין האדם לגופו. דרך עמוד השדרה הגוף מספר לנו על חולשות וחסרים מהם הוא סובל. חולשה, מתח, עומס, כאבים (באופן כללי או באיברים מסוימים) משתקפים באופן מיידי בעמוד השדרה ומשפיעים על היציבה.

ליברה היא שיטת טיפול ייחודית בחוליות הגב. זוהי טכניקה המבוססת על טיפול עדין ולא כואב שמאפשר להחזיר את החוליות והמפרקים בגוף לאיזון. הטיפול בליברה מתאים לכל הספקטרום – החל במצבים "פשוטים" של כאבי צוואר/גב/ברכיים וכלה במצבים מורכבים יותר כמו פריצות דיסק ועוד. טיפול בליברה יכול לסייע למצבים אקוטיים כמו צוואר/גב תפוס וכן למצבים כרוניים כמו תסמונת מנהרת שורש כף היד (התעלה הקרפלית) וכדומה.

על פי רוב, טיפול בליברה ישולב עם שמנים אתריים, שילוב המאפשר טיפול גם בתופעות הלוואי שנגרמות מהמצב עצמו כגון: דלקת מקומית, הפרעה עצבית וכד׳, ובכך מאפשר לזרז את ההחלמה.

דיקור הוא שיטת ריפוי ואיזון באמצעות מחטים דקות במיוחד. למרות שלא מוחדרים באמצעות המחטים חומרים כימיים, המדע המודרני הוכיח זה מכבר (באמצעות אין ספור ניסויים מבוקרים) שחלים שינויים נוירו-פיזיולוגיים רבים כתגובה לגירוי נקודות הדיקור. בין השאר דיקור הוכח כיעיל לטיפול בבעיות כגון:

  • נושאים נוירולוגיים – אירועים מוחיים, שיתוק, פציאליס ועוד.
  • בעיות נפשיות – עצבנות, דיכאון, מתח נפשי, מאניה-דפרסיה, חרדות, נדודי שינה ועוד.
  • כאב מכל הסוגים – כאבי ראש, מגרנות, כאבי גב, בעיות שרירים ועוד.
  • בעיות תפקוד של איברים שונים.
  • בעיות פוריות וזירוז לידה.
  • בעיות משקל והרזיה.
  • ועוד.

המחט הננעצת גורמת להתכווצות קלה של השריר סביב נקודת הדיקור. גירוי המחט מגיע לסיבים עצביים מסוימים המעבירים את הגירוי הלאה לחוט השדרה. מחוט השדרה עובר הגירוי למוח שמתרגם אותו כתגובה ומפריש חומרים שונים כמו אנדורפינים, חומרים אנטי-דלקתיים וכיוצא באלו, המעודדים את הגוף לזרז את פעולת האיזון והריפוי העצמי שלו.

פריצת הדרך המשמעותית של הדיקור הסיני אל המערב הייתה בשנת 1971 במהלך ביקור של הנשיא האמריקאי, ריצ'רד ניקסון, בסין. אחד מחברי הפמליה הנשיאותית, ג'יימס רסטון (כתב של הניו-יורק טיימס), לקה בהתקף אפנדיציט ונלקח לבית חולים בסין. שם נערכה לרסטון הרדמה באמצעות דיקור שאפשרה לו להישאר ער במהלך כל הניתוח מבלי לחוש בכאב כלל. הסיפור עורר רעש גדול במערב שהביא לחקירה עמוקה של הדיקור הסיני. כ-25 שנים לאחר מכן, ב-29 למרץ 1996, מינהל התרופות האמריקני (ה-FDA) העניק לדיקור תואר של "דרגה שנייה בכלים רפואיים" ויתרה מזו הצהיר כי הדיקור הוא כלי רפואי בטוח ויעיל לשימוש.

איך קורה ששתיל צומח ומתפתח לעציץ יפיפה אצל אחד, ואצל האחר, שתיל מאותו הסוג בדיוק, לא יתפתח כלל?

האדם הראשון השקה אותו ונתן לו אור ושמש בדיוק על פי צרכיו, ולעומתו, האדם השני, השקה אותו על פי הנוחות והפניות שלו, וכשזכר, שם אותו על אדן החלון, ולעיתים אף שכח אותו שם, בשמש החזקה.

בדיוק אותו הדבר עם הגוף שלנו, כאשר אנו מזינים אותו על פי צרכיו, הוא מתפתח לגוף בריא וחזק שיכול לעמוד בעומסים ובמטלות היומיום. וכאשר אנו נותנים למטלות היומיום לנהל את הגוף שלנו – הוא ייראה בדיוק כמו העציץ המוזנח.

התזונה היא הבסיס לחיים שלנו, היא הדלק המניע את הגוף שלנו ועל כן, חייבת להיות תואמת את צורכי הגוף. מעקב אחר מנהגי האכילה הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול.

לעיתים יהווה טיפול בפני עצמו ולעיתים יהיה חלק ממכלול, וזאת, בין אם התזונה הלקויה נעשית בתום לב ובחוסר מודעות, ובין אם מתוך חוסר ברירה או הזנחה.

מפגשים

מפגשים המעוררים דיאלוג, שכל תכליתו היא מציאת נתיב ריפוי.
בין אם מדובר ביחיד, קבוצה, ארגון או חברה – המפגש איתנו בא לעורר מקומות רדומים, המבקשים להתעורר.
אנו מכוונים לפעולה רצונית המאפשרת התפתחות קלה ונשלטת, ומעדיפים להימנע מהתעוררות בלתי רצונית, מאחר וכשהיא קורית – היא מתפרצת בחוסר שליטה.

לכן, מפגשים אלה מומלצים דווקא כשהכל נראה תקין, אך קיימת ההבנה שיש צורך בביקורת פנימית מודרכת.

 

ארגון / חברה

בתפישת העולם של ״ברבור אדום״, לכל ארגון, חברה, תעשייה, ענף, מערכת, מדינה – יש חיים. וככזה, יש לו אופי ונשמה וטבע.
וכמו כל דבר שיש לו חיים מעצם קיומו, הוא מתקיים לצד חולי ומפתח אותו.
התודעה הקיימת מכירה מומחים לדבר ועניין, יועצים ומיני אסטרטגיות שמטרתן לשפר, לייעל, להחלים ולטפל בבעיות הצצות בגופים מהסוג הזה.

ב״ברבור אדום״, אנחנו מביאים תודעה מתקדמת ואבחון מתקדם, שאינו שונה במהותו מאבחון של אדם. אבחון שיכול להקפיץ כל ארגון לתודעה מפותחת.

 

ריפוי גלובלי - ברבור אדום וקיימות

קיימות, בתפישת העולם של ״ברבור אדום״, היא ערך עליון, לפיו נדרש האדם למודעות לכך שעליו לדאוג לכל מה שמאפשר את קיומו. לכבד אותו, לחיות איתו בשלום ולא לפגוע בו – בין אם זה בני האדם, בעלי החיים, הטבע, הסביבה או החברה.
זהו ערך עליון, שבתפישה הרווחת היום, עדיין מתבטא באופן מצומצם של שמירה על הסביבה, על הטבע.

אך הסביבה של האדם היא הכל. היא גופו, היא הטבע, היא טבעו.

קיימות לא יכולה להיות נושא צר שעוסקים בו בהרחבה, ומתמקד במחזור של פלסטיק ובפליטת גזי חממה מחד, כשמאידך, מקדמים שפע, או ליתר דיוק, מיצרים צורך מלאכותי לעוד ועוד – עוד חומר, עוד אינפורמציה, עוד רעש – כל אלו, כשהם לא טבעיים ולא מדויקים – הם משחיתים, הם מבלבלים ויוצרים ריק ותסכול.

קיימות היא האיזון בין זמנים, בין עולמות, בין נושאים, ובין השילוש האולטימטיבי – צורך, רצון ומימוש.

כל התוצרים ב״ברבור אדום״, מקורם במקורות טבעיים. אנו עובדים בהדדיות עם הטבע, מתעלים כל אנרגיה, מכל סוג, העוצמתית ביותר הקיימת ועומדת לרשותנו.    
אנו לא מתייחסים למה שניתן לנו כאל מובן מאליו, מודעים לערך הרב הקיים בכל פיסת מידע וסוד הנגלים בפנינו, בכל עלה, ובכל טיפה. מודעים לעמל הרב המושקע ״מאחורי הקלעים״, שבזכותו נוצרים חומרי הגלם בהם אנו משתמשים  – העמל של כוחות הטבע, של בעלי החיים, של הזמן ושל הרוח המחברת את הכל יחדיו.   
אנו מודעים ומודים לזכות הניתנה לנו לגלות את הדברים, לגשת אליהם, לפתח מתוכם – ולהשתמש בכל אלה.
ולכן, אנו פועלים ללא השחתה, ללא בזבוז, ובוודאי שללא הזנחה. אנו משתמשים בקיים באופן המייצר מעגל העצמה – הטבע לנו כדי שנתעצם, ואנו לטבע כדי שיתעצם. ועכשיו, מהמקום העוצמתי החדש ועלייה לדרגה גבוהה יותר,  הטבע שוב נותן לנו, וכך הלאה.
כך, הפערים מצטמצמים, הרצון משתווה לצורך והמימוש של שניהם מתקרב.
והמשאבים – לא מתכלים ולא מתדלדלים, אלא להיפך, מתעצמים ומשתבחים.

ברבור אדום ובעלי חיים

בעלי החיים הם שותפים משמעותיים לקיומנו ולקיום הסביבה.
הם בעלי חושים, אינסטינקטים ודפוסים המשלימים את יכולות בני האדם, ומכיוון שכך, הם פותחים נתיב למימד נוסף של חיים ושל ריפוי.
מבלי לכפות, מבלי לשכנע, הם פשוט קיימים ומצביעים על מסלולים נוספים באותה הדרך, המקצרים אותה ומעלים את ההולך בה שלב.
וכמו בכל שותפות, אם נרצה למצות את הפוטנציאל הקיים במערכת יחסים זו, עליינו להבין את המשמעות שלה, להתייחס לשותפות זו בכבוד ולתעל את היכולות הטמונות בכל צד בפני עצמו, ובשילוב של כל הצדדים יחד.

דילוג לתוכן